close
تبلیغات در اینترنت
اتفاقات پس از ظهور حضرت مهدی

تصویر ثابت

تبلیغات شما تبلیغات شما

قالب جدید پایگاه فرهنگی و مهدوی یــار12 به ظاهری زیبا ، امکاناتی بیشتر ،سئویی بالا تر و... رو نمایی شد .این قالب توسط تیم طراحی پایگاه فرهنگی و مذهبی یــار12 طراحی شده و با زحمت وبسایت رایتم کد نویسی شده است که هم اکنون بر روی سایت قرار دارد. یار12 به منظور بالا بردن سطح کیفی قالب از شما عزیزان دعوت میکند تا پس از مطالعه این پست و مشاهده قالب ، پیشنهادات ، انتقادات و نظرات سازنده خود را که عامل پیشرفت ما هستند را بیان کنید تا یار12 با قدرتی بیشتر و امکاناتی راحت تر به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه دهد. امیدواریم امام زمان(عج) از ما راضی و در این مسیر مارا یاری فرمایند..

ادامه مطلب

حاج حسین سیب سرخی | بیا ماه زینب

پیـج اینستاگرام پایگاه یــار12

    http://rozup.ir/view/2154001/istapage-yar12_394390.jpg

اتفاقات پس از ظهور امام زمان

 

 

1.اعلان ظهور: اولین اتفاقی که بعد از ظهور امام زمان(ع) شکل مى ‏گیرد، اعلام ظهور حضرت مهدی(عج) است. ظهور ایشان به وسیله منادى آسمانى اعلام مى ‏گردد، آنگاه حضرت در حالى که به کعبه تکیه داده است، با دعوت به حق، ظهور خود را اعلام مى ‏دارد.(1) دعوت ایشان هم به منظور اعلام ظهور حضرت است و هم به منظور فراخوان عمومى جهت پذیرش حکومت جهانى صورت مى‏گیرد. امام على(ع) فرمودند: «هنگامى که منادى از آسمان ندا مى دهد: حق از آنِ آل محمد است و اگر خواهان هدایت و سعادت هستید، به دامان آل محمد چنگ زنید، حضرت مهدى(عج) ظهور می کند.(2)

 

2.مبارزات امام زمان(عج): یکى از حوادث مهم که بعد از ظهور امام زمان(ع) به وقوع می پیوندد، مبارزه امام زمان(عج) با دشمنان و مخالفان ظهور است. برخى از افراد و گروه‏ها حکومت عدالت گستر امام زمان(ع) را بر نمى‏تابند و با حضرت به جنگ و ستیز مى‏پردازند. مخالفان امام را افراد و گروه‏هاى مختلف تشکیل مى‏دهند(3) و سیاست امام در برابر آن‏ها متفاوت است.

امام زمان(ع) ابتداهمگان را به دین و صلح فرا مى‏خواند و با مدارا با آن‏ها رفتار مى‏نماید.

امّا دشمنان دعوت امام را نادیده مى‏گیرند و به جنگ با امام مى‏پردازند. امام با بهره‏گیرى از همه قدرت و امکانات، با دشمنان مبارزه مى‏کند، و جنگ سختى به (6).وقوع مى ‏پیوندد.(4) از جمله جنگ امام زمان(عج) با دجال(5) و سفیانى

 

3.پیروزى امام زمان(عج): در این درگیرى‏ها سرانجام  آن حضرت پیروز مى‏شود. در برخى روایات از پیروزى امام بر شرق و غرب،(7)، جنوب و قبله(8) گزارش شده است.

امام باقر(ع) فرمود: «حضرت قائم از ما است و فرمانروایى حضرت شرق و غرب را فرا مى‏گیرد».(9) از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است که حضرت مهدى(عج) (10) لشکریانش را به سراسر زمین گسیل مى‏دارد.

 

4.رجعت و بازگشت برخى از مؤمنان صالح و پیامبران الهى مانند حضرت عیسى(ع) که در رکاب حضرت مهدى(عج) خواهند بود و در قیام و مبارزه او با ستمگران شرکت دارند.

 

5.تشکیل حکومت جهانى و برچیده شدن مرزهاى جغرافیای.

امام مهدى(عج) حکومت جهانى تشکیل مى‏دهد و مرزهاى جغرافیایى را بر مى‏چیند. این حکومت همان حکومت آرمانى موعود می باشد که از آن در روایات گاهى به مدینه »فاضله« سخن گفته شده است.(11) گاهى به جامعه مطلوب و گاهى به «دولت کریمه» یاد شده است.

حکومت جهانى امام زمان(ع) از شاخصه هایى برخوردار است که تحقق هر کدام از آن‏ها مى‏تواند یکى از حوادث بعد از ظهور امام زمان(ع) محسوب شوند، از جمله:

الف) گسترش عدالت یکى از ویژگى‏هاى حکومت امام زمان(عج) عدالت است. عدالت عنصر گم شده‏اى است که همگان دنبال آن هستند. این گمشده در حکومت امام زمان تحقق پیدا مى‏کند.

پیامبر اسلام فرمودند: «یملاء الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئتْ ظلماً و جوراً»؛(12) امام زمان(ع) حکومت را به گونه‏اى سازماندهى مى‏کند که دیگر واژه ستم از ذهن‏ها رخت بر مى‏بندد و کسى به دیگرى ظلم نمى‏کند؛

ب) گزینش کارگزاران شایسته

طبیعى است که حکومت آرمانى امام زمان(ع) که رهبرى آن را امام مصلح و پارسا بر عهده دارد، کارگزاران آن نیز از صالحان و پارسایان خواهند بود، از این رو در روایات آمده است که دولت امام زمان(ع) را برخى از پیامبران و جانشینان آنان و صالحان و از اصحاب پیامبر اسلام(ص) تشکیل مى‏دهند. حضرت عیسى(ع) به امام زمان(ع) مى‏گوید: »من به عنوان وزیر فرستاده شده‏ام؛ نه امیر و فرمانروا.(13)

 

 

6.رشد عقل و خرد ورزى: در این دوره بشر به حاکمیت عقلانیت دست خواهد یافت .روایات آمده است که در عصر ظهور حضرت مهدى(عج) برکات خداوندى به بشر ارزانى داشته و دست رحمت ایزدى بر عقل‏هاى مردم کشیده مى‏شود و مردم از نظر عقل و بصیرت در وضع بی همانندی قرار مى‏گیرند.(15)

 

7.رشد آگاهى و دانش: یکى از رویدادهای بسیار مهم رشد دانش و صنعت در عصر امام زمان(ع) است. دوره ظهور دوران گسترش علم و دانایى است و مدینه فاضله اسلامى «مدینة العلم» است. با آمدن آن منجى همان گونه که ظلم جاى خود را به عدل و داد مى‏دهد، دانایى و خردورزی جایگزین جهل و نادانى مى‏شود و جهان از نور عقل و دانش آکنده مى‏گردد.(14)

8.رفاه اقتصادى و معیشتى: به فرموده پیامبر اسلام(ص) در دوره حضور حضرت مهدى(عج) مردم به نعمت هایى نایل مى‏گردند که در هیچ زمانى سابقه ندارد. براى همگان برکات الهى از آسمان نازل مى‏شود و زمین چیزى از روییدنى‏هاى خود را پنهان نمى‏کند.(16)

سطح رفاه زندگى در این دوره به حدّى است که طبق روایات رسیده از امام صادق(ع) در این دوره فقیرى پیدا نمى‏شود تا مردم زکات اموالشان را به او بدهند.(17)

 

 9.برقرارى امنیت اجتماعى: در این دوره امنیت اجتماعى به نحو کامل برقرار مى‏گردد. به گونه‏اى که اگر زنى به تنهایى بخواهد از عراق به شام مسافرت نماید، در مورد امنیت خود هیچ ترس و دلهره‏اى ندارد.(18)

 

10.رشد تربیتى و شکوفایى فرهنگى و اخلاقى: در این دوره افراد به رشد تربیتى و اخلاقى و جامعه به بالاترین درجه تعالى و شکوفایى نایل مى‏گردند. امام على(ع) فرمودند: «چون قائم ما قیام کند، کینه‏ها از دل‏ها زدوده مى‏شود».(19) امام باقر(ع) فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کند، خداوند قواى فکرى مردم را تعالى مى‏بخشد و اخلاق آنان را به کمال مى‏رساند.(20)

در روایتى دیگر از آن حضرت نقل شده است که «در دوره ظهور، دوستى و یگانگى بین مؤمنان در نهایت خود قرار مى‏گیرد، به گونه‏اى که هر کس نیازمند باشد، بدون هیچ ممانعتى از جیب دیگرى پول بر مى‏دارد (و دیگرى هم از این کار راضى است).(21)

براى اطلاع بیشتر در این موضوع به کتاب عصر زندگى و چگونگى آینده انسان و اسلام، پژوهشى در انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج)، تألیف محمد حکیمى مراجعه نمایید.

در مورد بعد از ظهور حضرت مهدى(عج)؛ یعنى مدتى که حضرت مهدى (عج) حکومت مى‏کند، نیز بعد از آن دوره تا برپایى قیامت، نمى‏توان پاسخ دقیق و روشنى از روایات به دست آورد، چرا که در میان روایات مدت حکومت حضرت مهدى(عج) نوزده سال و چند ماه،(22) هفتاد سال،(23) سیصد و نه سال،(24) آمده است.

در روایتى ذکر شده که بعد از حضرت مهدى(عج) فردى از اهل بیت سیصد و نه سال حکومت خواهد کرد.(25) و بعد قیامت برپا خواهد شد، یا یکایک امامان(ع) رجعت و حکومت مى‏کنند و سپس قیامت بر پا خواهد شد(26) و...

برخى از پژوهشگران اسلامى بیان کرده اند: در مورد مدت حکومت حضرت مهدى(عج) اگر چه برخى روایات حد معیّنى را بیان کرده‏اند و دوران حکومت حضرت را به هفت یا نه سال محدود نموده‏اند، اما این گونه روایات در منابع اهل سنّت ذکر شده، امّا عده‏اى بدون تحقیق این گونه روایات را در کتاب‏هاى شیعى وارد نموده‏اند. هیچ روایت صحیح السندى از امامان(ع) نرسیده است که دوران حکومت حضرت مهدى(عج) را محدود کرده باشد. این گونه روایات علاوه بر ضعف سند، با روح آیات و محتواى روایات متواترى (که وعده داده‏اند با ظهور و قیامت حضرت، زحمات انبیا به ثمر مى‏رسد: و جهان پر از عدل مى‏گردد) منافات دارد.(27)

 

آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (حفظ الله علیه) در این باره مى‏فرماید:

"بعضى خیال مى‏کنند دوران ظهور حضرت بقیة اللَّه آخر دنیا است. من عرض مى‏کنم دوران ظهور بقیة اللَّه(ع) اوّل دنیا است. اوّل شروع حرکت انسان در صراط مستقیم است، با مانع کمتر یا بدون مانع، با سرعت بیشتر، با فراهم بودن همه امکانات براى این حرکت. اگر صراط مستقیم الهى را مثل یک جاده وسیع، مستقیم و هموارى فرض کنیم، همه انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده‏اند تا بشر را از کوره راه‏ها به این جاده برسانند. وقتى به این جاده رسید، مسیر تندتر، عمومى‏تر، موفق‏تر، بى ضایعات یا کم ضایعات‏تر خواهد بود.

دوره ظهور، دوره‏اى است که بشریت مى‏تواند نفس راحتى بکشد. مى‏تواند راه خدا را طى کند. مى‏تواند از همه استعدادهاى موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند".(28)

روایات تعیین کننده دوران حکومت امام زمان(ع) با دسته‏اى دیگر از روایات که با روح تعالیم قرآنى بیشتر توافق دارد، در تعارض است. مفضل بن عمر مى‏گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: مدت خلافت حضرت قائم(ع) چه قدر می باشد. حضرت در جوابم آیات 105 تا 108 سوره هود را تا «عطاء غیر مجذوذ» تلاوت فرمود، سپس در توضیح آیه فرمود: منظور از «عطاء غیر مجذوذ» این است که آن نعمت و عطا از ایشان بریده نمى‏شود بلکه نعمتى است دایمى و مُلْکى است که نهایت ندارد و حکمى است که منقطع نمى‏گردد و امرى است که باطل نمى‏شود، مگر به اراده و مشیّت حق تعالى و از آن اراده و مشیّت کسى جز ذات او، آگاه نیست.(29)

 

آیات مذکور بیانگر طولانى بودن نعمت‏هاى الهى براى اهل بهشت است. امام صادق(ع) با تلاوت آن و سپس تفسیر و تأویلش فرمود:«همان گونه که نعمت‏هاى الهى از اهل بهشت منقطع نمى‏گردد مگر به اراده خداوند، مدت خلافت حضرت قائم نیز بسیار طولانى است و از پایان آن کسى جز خداوند آگاهى ندارد».

 

منابع:

ا)نجم الدّین طبسى، چشم اندازى به حکومت مهدى، ص 64 - 65.1

2)احقاق الحق، ج 13، ص 324.2

3)نعمانى، کتاب الغیبه، ص 231؛اثبات الهداة، ج 3، ص 539؛ بحارالانوار، ج 52، ص 353

4)نجم الدین طبسى، همان، ص 138.4

5)صافى گلپایگانى، منتخب الاثر، ص 60.5

6)همان.6

7)صافى، همان، ص 470 - 471.7

8)نجم الدّین طبسى، همان، ص 119.8

9)احقاق الحق، ج 13، ص 259؛ ینابیع المودّه، ص 487؛ بحارالانوار،ج 52، ص 378.9

10)القول المختصر، ص 23، با اقتباس از: نجم الدین طبسى، همان، ص 121.10

11)مجله حوزه، ویژه امام زمان، ص 134 به بعد.11

12)کنز العمال، ج 14، ص 175.12

13)ابن طاووس، ملاحم، ص 83.13

. 14)بحارالانوار، ج 75، ص 51

15)لطف اللَّه صافى، منتخب الاثر، ص 607.

16)همان، ج 51، ص 78.16

17)همان، ج 52، ص 337.17

18)منتخب الاثر، ص 474.18

19)همان، ص 484.19

20)بحارالأنوار، ج 52، ص 336.20

21)مفید، اختصاص، ص 19.21

22)محمد بن ابراهیم نعمانى، کتاب الغیبة، ص 331.22

23)مهدى موعود، ص 767.23

24)همان، ص 767.24

25)نعمانى، همان، ص 332.25

26)مهدى موعود، ص 851 به بعد.26

27)گفتمان مهدویّت، ص 126.27

28)سخنرانى مقام معظم رهبرى در مدرسه فیضیه (حضور ولایت).28

29)حسن بن محمد ولى ارومیه‏اى، مهدى موعود، ج 2، ص 355 و 412.29

30. پایگاه فرهنگی و مذهبی یـار12

 

برای دانلود پی دی اف این پست از لینک زیر استفاده کنید.

http://rozup.ir/view/2059184/1_253402.png

 

نظرات ارسال شده

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی